دو چهره‌نگاری از رمبراند و دورر

14/04/2014 at 00:10 2 دیدگاه

در نگاه به چهره‌نگاری کوچک از تیتوس، بیش‌تر ‹طرح› ِ کار به چشم می‌آید. سر ِ فرزند چهارده ساله‌ی رمبراند (در 1655)، یا به‌تر بگویم چهره‌ی او، درست بالای خط ِ میانی ِ پرده قرار گرفته است. بخش زیادی از نیمه‌ی پایین را میز تحریر چوبی پوشانده است. پشت ِ سر کوچک با چشمان ِ درشت، فضای نیمه تاریک است. در بخش ِ چپ ِ بالا، دریچه‌ای است که نور اندکی از آن به درون می‌آید. طرح ِ نگاره یا ‹انوانسیون/invention› همین است. رمبراند، وقتی خواست نگاره‌ای از پسرش در پشت میز تحریر بیافریند، تقسیم ِ فضا را در پیش چشم داشت. بدون ِ داشتن ِ ایده‌ی قطعی که همان خط ِ قوی ِ لبه‌ی میز تحریر در بخش‌بندی ِ ترکیب ِ نگاره باشد، آغاز به کار ناممکن می‌نماید. نگارگر ِ چشم‌انداز ِ بیرون هم وقتی به پرده‌ی سفید نگاه می‌کند، برای آغاز ِ کار به جای ِ خط ِ افق در فضای نگاره می‌اندیشد. ستونی که نگاره بر آن استوار می‌شود، هم‌این ایده است. به هر شکل و هر باری که به نگاره‌ی «تیتوس پشت میز تحریر» بنگری، مطمئن‌تر می‌شوی که خط ِ افقی ِ میز تحریر، نخستین حرکت ِ دست ِ رمبراند بر این پرده بوده است.

تماشای هنر

Advertisements

Entry filed under: جستار در هنر.

هشت ضربه دختر و آرمان‌شهرها

2 دیدگاه Add your own

  • 1. Neda  |  14/04/2014 در 22:55

    besyar ziba bod , mamnoon

    پاسخ
    • 2. koushyarparsi  |  15/04/2014 در 01:50

      شما لطف دارید

      پاسخ

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


گاه‌شمار

آوریل 2014
د س چ پ ج ش ی
« مارس   ژوئن »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Most Recent Posts


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: